Articles

Minskning av Parkinsons läkemedel kan leda till allvarliga abstinenssymtom

Minskning av dosen av dopaminagonister kan leda till djup handikapp hos vissa patienter med Parkinsons sjukdom, enligt en studie i Archives of Neurology från januari.

Patienter som drabbas av dopaminagonist abstinenssyndrom (DAWS) har symtom som liknar dem som åtföljer abstinens från andra psykostimulerande läkemedel som kokain. Dessa symtom inkluderar ångest, panikattacker, agorafobi, depression, dysfori, trötthet, smärta och drogbegär, och lindras inte av levodopa eller andra läkemedel mot Parkinsons sjukdom, rapporterade Christina A. Rabinak, BSE, och Melissa J. Nirenberg, MD, PhD, vid institutionen för neurologi och neurovetenskap, Weill Cornell Medical College, i New York City.
Alla patienter som upplevde DAWS hade impulskontrollstörningar vid baslinjen. En premorbid historia av ångest fanns hos fyra av dessa deltagare, två hade haft depression, tre hade tidigare rökt och två hade använt marijuana. Patienter med DAWS hade högre baslinjedoser av dopaminagonister och större kumulativ exponering för dopaminagonister. Patienter med DAWS hade också ”betydligt lägre” motoriska poäng på Unified Parkinson’s Disease Rating Scale (UPDRS) än de utan DAWS, trots att de hade en jämförbar sjukdomsduration och liknande total dopaminerga läkemedelsanvändning; forskarna spekulerar därför i att patienter som är mottagliga för DAWS kan ha en relativt godartad motorisk fenotyp.

”De kliniska manifestationerna av DAWS var mycket stereotypa och liknade i hög grad andra psykostimulerande abstinenssyndrom, med framträdande psykiatriska (ångest, panikattacker, dysfori, depression, agitation, irritabilitet, trötthet) och autonoma (ortostatiskt högt blodtryck, diaphores) manifestationer”, konstaterade forskarna. ”Levodopa, andra läkemedel mot Parkinsons sjukdom, antidepressiva medel, anxiolytika och psykoterapi var inte till någon nytta för att mildra DAWS-symptomen.” På grund av svårighetsgraden av deras DAWS-symtom kunde tre försökspersoner aldrig avbryta dopaminagonisten och fick impulskontrollstörningar.

Baserat på dessa fynd rekommenderar författarna ”noggrann övervakning av patienterna – särskilt de med impulskontrollstörningar – närhelst dopaminagonister avbryts”. Dessutom rekommenderar de att läkare ”starkt överväger att trappa ner dopaminagonister så snart impulskontrollstörningar utvecklas, eftersom hög kumulativ dopaminagonist-exponering tycks öka risken för och svårighetsgraden av DAWS och minska chansen att framgångsrikt avbryta dopaminagonisten och lösa impulskontrollstörningar”.
”DAWS misstolkades vanligen som undermedicinering eller avmattning i slutet av doseringen, men visade sig i samtliga fall vara refraktär mot levodopa och kvarstod även när patienterna var i on-tillstånd och/eller tydligt övermedicinerade”, konstaterade forskarna. ”Mindre ofta tolkades symtomen som en primär psykiatrisk störning. I alla fall korrelerade symtomen tidsmässigt med dopaminagonistuttag och avtog snabbt och selektivt med dopaminagonistersättning, vilket stämmer överens med ett läkemedelsspecifikt abstinenssyndrom.”

Undersökarna genomförde sin retrospektiva kohortstudie på 93 icke-dementa patienter med Parkinsons sjukdom. Systematiska journalgranskningar användes för att identifiera alla fall av DAWS, definierat som ett ”allvarligt, stereotypt kluster av fysiska och psykologiska symtom som korrelerar med dopaminagonistuttag på ett dosberoende sätt, orsakar kliniskt signifikant lidande eller social/yrkesmässig dysfunktion, är refraktärt mot levodopa och andra läkemedel mot Parkinsons sjukdom och inte kan förklaras av andra kliniska faktorer”. Deltagare med DAWS jämfördes med dem i kohorten som genomgick ett händelselöst dopaminagonistuttag.

Forty patienter (43 %) behandlades med en dopaminagonist och 26 (28 %) fick sin dopaminagonist nedtrappad under rutinmässig patientvård. Förekomsten av en impulskontrollstörning (t.ex. tvångsmässigt ätande, tvångsmässigt köpande, patologiskt spelande och hypersexualitet), en känd biverkning av dopaminagonister, var den vanligaste orsaken till nedtrappning av dosen och förekom hos 15 försökspersoner (38 % av dem som behandlades med en dopaminagonist och 58 % av dem som fick sin dopaminagonist nedtrappad). Hyperinsomni, psykos, förvirring, kognitiv försämring, yrsel, ortostatisk hypotoni och perifera ödem var andra skäl som angavs för att minska läkemedelsdosen. Tretton deltagare fick sin dopaminagonist avbruten och 13 fick dosen minskad, alla med kompenserande ökningar av levodopa-dosen, enligt forskarna.

Av de 26 försökspersoner som fick sitt läkemedel nedtrappat utvecklade fem (19 %) DAWS, med stereotypa symtom som bland annat omfattade ångest, panikattacker, depression, dysfori, agitation, sömnlöshet, generaliserad smärta och drogbegär. ”I alla fall korrelerade uppkomsten av dessa symtom med inledningen av nedtrappningen av dopaminagonisten, och symtomens svårighetsgrad ökade med stegvisa dosminskningar”, rapporterade studiens författare.

-Colby Stong

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.