Articles

A Parkinson-kór gyógyszerének csökkentése súlyos elvonási tünetekhez vezethet

A dopamin-agonisták adagjának csökkentése a Parkinson-kórban szenvedő betegek egy részénél súlyos fogyatékossághoz vezethet, derül ki a januári Archives of Neurology című folyóiratban megjelent tanulmányból.

A dopamin-agonista megvonási szindrómát (DAWS) átélő betegek tünetei hasonlóak a más pszichostimulánsok, például a kokain megvonását kísérő tünetekhez. Ezek a tünetek közé tartoznak a szorongás, a pánikrohamok, az agorafóbia, a depresszió, a diszfória, a fáradtság, a fájdalom és a kábítószer utáni sóvárgás, és nem enyhülnek a levodopa vagy más Parkinson-kóros gyógyszerek által, jelentette Christina A. Rabinak, BSE és Melissa J. Nirenberg, MD, PhD, a New York-i Weill Cornell Medical College Neurológiai és Idegtudományi Tanszékéről.
A DAWS-t tapasztaló betegek mindegyike alaphelyzetben impulzuskontroll-zavarral rendelkezett. Négy résztvevőnél volt premorbid előzménye a szorongás, kettőnek volt depressziója, hárman korábban dohányoztak, és ketten marihuánát használtak. A DAWS-ben szenvedő betegeknél magasabb volt a kiindulási dopamin-agonista dózis és nagyobb a kumulatív dopamin-agonista expozíció. A DAWS-ben szenvedő betegek motoros pontszámai is “lényegesen alacsonyabbak” voltak az UPDRS (Unified Parkinson’s Disease Rating Scale) skálán, mint azoké, akiknél nem volt ilyen, annak ellenére, hogy a betegség időtartama és a teljes dopaminerg gyógyszerhasználat hasonló volt; a kutatók ezért azt feltételezik, hogy a DAWS-re fogékony betegek viszonylag jóindulatú motoros fenotípussal rendelkezhetnek.

“A DAWS klinikai megnyilvánulásai erősen sztereotipizáltak voltak, és nagyon hasonlítottak más pszichostimuláns-elvonási szindrómákra, markáns pszichiátriai (szorongás, pánikrohamok, diszfória, depresszió, izgatottság, ingerlékenység, fáradtság) és autonóm (ortosztatikus hipertónia, diaforézis) megnyilvánulásokkal” – állapították meg a kutatók. “A levodopa, más Parkinson-kóros gyógyszerek, antidepresszánsok, anxiolitikumok és a pszichoterápia nem volt előnyös a DAWS tüneteinek enyhítésében”. DAWS-tüneteik súlyossága miatt három alany soha nem tudta abbahagyni a dopamin-agonista szedését, és impulzuskontroll-zavarokat tapasztaltak.

A szerzők ezen eredmények alapján “a dopamin-agonisták megvonása esetén a betegek – különösen az impulzuskontroll-zavarokkal küzdők – szoros megfigyelését javasolják”. Ezenkívül azt javasolják, hogy az orvosok “határozottan fontolják meg a dopamin-agonisták szűkítését, amint az impulzuskontroll-zavarok kialakulnak, mivel úgy tűnik, hogy a magas kumulatív dopamin-agonista expozíció növeli a DAWS kockázatát és súlyosságát, és csökkenti a dopamin-agonista sikeres abbahagyásának és az impulzuskontroll-zavarok megszűnésének esélyét”.
“A DAWS-t általában tévesen aluladagolásnak vagy a dózis végi elhasználódásnak értelmezték, de minden esetben a levodopával szemben refrakternek bizonyult, és még akkor is fennállt, amikor a betegek bekapcsolt állapotban és/vagy jelentősen túladagolt állapotban voltak” – állapították meg a kutatók. “Ritkábban a tüneteket elsődleges pszichiátriai rendellenességként értelmezték. A tünetek minden esetben időben korreláltak a dopamin-agonista megvonásával, és gyorsan és szelektíven remitálódtak a dopamin-agonista pótlásával, ami összhangban volt a gyógyszer-specifikus megvonási szindrómával”.

A kutatók retrospektív kohorszvizsgálatukat 93 Parkinson-kórban szenvedő, nem demens betegnél végezték. A DAWS összes esetének azonosítására szisztematikus iratbetekintést használtak, amelyet “a fizikai és pszichológiai tünetek súlyos, sztereotip csoportjaként definiáltak, amelyek dózisfüggő módon korrelálnak a dopamin-agonista megvonásával, klinikailag jelentős distresszt vagy szociális/foglalkozási zavarokat okoznak, refrakterek a levodopára és más Parkinson-kóros gyógyszerekre, és nem magyarázhatók más klinikai tényezőkkel”. A DAWS-ben szenvedő résztvevőket összehasonlították a kohorsz azon tagjaival, akik eseménytelen dopamin-agonista megvonáson estek át.

Negyven beteget (43%) dopamin-agonistával kezeltek, és 26 beteg (28%) dopamin-agonistáját a rutinszerű betegellátás során állították le. A dopamin-agonisták ismert mellékhatásaként ismert impulzuskontroll-zavar (például kényszeres evés, kényszeres vásárlás, kóros szerencsejáték és hiperszexualitás) jelenléte volt a leggyakoribb oka a dóziscsökkentésnek, amely 15 betegnél fordult elő (a dopamin-agonistával kezeltek 38%-ánál és azok 58%-ánál, akiknél a dopamin-agonistát csökkentették). A gyógyszeradagolás csökkentésének további okai a hiperinsomnia, a pszichózis, a zavartság, a kognitív zavar, a szédülés, az ortosztatikus hipotenzió és a perifériás ödéma voltak. A kutatók szerint tizenhárom résztvevőnél a dopamin-agonistát abbahagyták, 13-nál pedig csökkentették az adagot, mindannyian a levodopa adagjának kompenzáló növelésével.

A 26 alany közül, akiknek a gyógyszerét csökkentették, ötnél (19%) alakult ki DAWS, sztereotip tünetekkel, amelyek közé többek között szorongás, pánikroham, depresszió, diszfória, izgatottság, álmatlanság, generalizált fájdalom és gyógyszer utáni sóvárgás tartozott. “Ezeknek a tüneteknek a megjelenése minden esetben a dopamin-agonista leépítésének kezdetével korrelált, és a tünetek súlyossága a fokozatos dóziscsökkentéssel nőtt” – jelentették a tanulmány szerzői.

-Colby Stong

.

Leave a Reply

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.