Articles

Nedtrapning af Parkinsons medicin kan føre til alvorlige abstinenssymptomer

Reduktion af dosis af dopaminagonister kan føre til dybtgående handicap hos nogle patienter med Parkinsons sygdom, ifølge en undersøgelse i januar Archives of Neurology.

Patienter, der oplever dopaminagonist-abstinenssyndrom (DAWS), har symptomer, der ligner dem, der ledsager abstinenser fra andre psykostimulerende stoffer som f.eks. kokain. Disse symptomer omfatter angst, panikanfald, agorafobi, depression, dysfori, træthed, smerte og trang til stoffer, og de lindres ikke af levodopa eller anden medicin mod Parkinsons sygdom, rapporterede Christina A. Rabinak, BSE, og Melissa J. Nirenberg, MD, PhD, fra afdelingen for neurologi og neurovidenskab, Weill Cornell Medical College, i New York City.
Alle patienter, der oplevede DAWS, havde baselineimpulskontrolforstyrrelser. En præmorbid historie af angst var til stede hos fire af disse deltagere, to havde haft depression, tre havde tidligere haft rygning, og to havde brugt marihuana. Patienter med DAWS havde højere baseline-doseringer af dopaminagonister og større kumulativ dopaminagonist-eksponering. Patienter med DAWS havde også “betydeligt lavere” Unified Parkinson’s Disease Rating Scale (UPDRS) motoriske scorer end patienter uden DAWS, selv om de havde en sammenlignelig sygdomsvarighed og et tilsvarende samlet dopaminergt medicinforbrug; forskerne spekulerer derfor i, at patienter, der er modtagelige for DAWS, kan have en relativt godartet motorisk fænotype.

“De kliniske manifestationer af DAWS var meget stereotype og lignede nøje andre psykostimulerende abstinenssyndromer med fremtrædende psykiatriske (angst, panikanfald, dysfori, depression, agitation, irritabilitet, træthed) og autonome (ortostatisk hypertension, diaphorese) manifestationer”, erklærede forskerne. “Levodopa, andre Parkinsons sygdomsmedicin, antidepressiva, anxiolytika og psykoterapi var ikke til nogen gavn for lindring af DAWS-symptomer.” På grund af alvoren af deres DAWS-symptomer var tre forsøgspersoner aldrig i stand til at afbryde dopaminagonisten og oplevede impulskontrolforstyrrelser.

Baseret på disse resultater anbefaler forfatterne “nøje overvågning af patienterne – især dem med impulskontrolforstyrrelser – når dopaminagonisterne trækkes ud.” Desuden anbefaler de, at læger “kraftigt overvejer at nedtrappe dopaminagonisterne, så snart impulskontrolforstyrrelser udvikler sig, fordi høj kumulativ dopaminagonist-eksponering synes at øge risikoen for og alvoren af DAWS og mindske chancen for vellykket ophør af dopaminagonisten og løsning af impulskontrolforstyrrelser.”
“DAWS blev normalt fejlfortolket som undermedicinering eller end-of-dose slidtage, men i alle tilfælde viste det sig at være refraktært over for levodopa, idet det fortsatte, selv når patienterne var i on-tilstand og/eller var markant overmedicineret,” erklærede forskerne. “Mindre hyppigt blev symptomerne fortolket som en primær psykiatrisk lidelse. I alle tilfælde korrelerede symptomerne tidsmæssigt med dopaminagonistudtrækning og gik hurtigt og selektivt tilbage med dopaminagonistudskiftning, hvilket er i overensstemmelse med et lægemiddelspecifikt abstinenssyndrom.”

Undersøgerne gennemførte deres retrospektive kohortestudie hos 93 ikke-demente patienter med Parkinsons sygdom. Systematiske journalgennemgange blev anvendt til at identificere alle tilfælde af DAWS, defineret som en “alvorlig, stereotyp klynge af fysiske og psykologiske symptomer, der korrelerer med dopaminagonist-abstinens på en dosisafhængig måde, forårsager klinisk betydelig nød eller social/beskæftigelsesmæssig dysfunktion, er refraktære over for levodopa og anden medicin mod Parkinsons sygdom og ikke kan forklares af andre kliniske faktorer”. Deltagere med DAWS blev sammenlignet med dem i kohorten, der gennemgik en begivenhedsløs dopaminagonistudtrapning.

Forty patienter (43 %) blev behandlet med en dopaminagonist, og 26 (28 %) fik deres dopaminagonist nedtrappet under rutinemæssig patientpleje. Tilstedeværelsen af en impulskontrolforstyrrelse (såsom tvangsspisning, tvangskøb, patologisk spil og hyperseksualitet), en kendt bivirkning af dopaminagonister, var den hyppigste årsag til nedtrapning af deres dosis og forekom hos 15 personer (38 % af dem, der blev behandlet med en dopaminagonist, og 58 % af dem, der fik deres dopaminagonist nedtrappet). Hyperinsomni, psykose, forvirring, kognitiv svækkelse, svimmelhed, ortostatisk hypotension og perifere ødemer var andre grunde til at nedsætte lægemiddeldosis. Tretten deltagere fik afbrudt deres dopaminagonist, og 13 fik dosis nedsat, alle med kompenserende stigninger i levodopadosis, ifølge forskerne.

Af de 26 forsøgspersoner, der fik deres medicin nedtrappet, udviklede fem (19 %) DAWS med stereotype symptomer, der bl.a. omfattede angst, panikanfald, depression, dysfori, agitation, søvnløshed, generaliseret smerte og trang til medicin. “I alle tilfælde korrelerede udbruddet af disse symptomer med påbegyndelsen af dopaminagonisttaperingen, og symptomernes sværhedsgrad steg med trinvise dosisreduktioner,” rapporterede undersøgelsesforfatterne.

-Colby Stong

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.