Articles

Snižování dávky léků na Parkinsonovu chorobu může vést k těžkým abstinenčním příznakům

Snížení dávky agonistů dopaminu může podle studie zveřejněné v lednovém čísle časopisu Archives of Neurology vést u některých pacientů s Parkinsonovou chorobou k hlubokému postižení.

Pacienti, u nichž se vyskytne syndrom z vysazení dopaminergních agonistů (DAWS), mají příznaky podobné těm, které provázejí vysazení jiných psychostimulačních léků, např. kokainu. Tyto příznaky zahrnují úzkost, záchvaty paniky, agorafobii, depresi, dysforii, únavu, bolest a touhu po drogách a nejsou zmírněny levodopou ani jinými léky na Parkinsonovu chorobu, uvedly Christina A. Rabinak, BSE, a Melissa J. Nirenberg, MD, PhD, z oddělení neurologie a neurovědy na Weill Cornell Medical College v New Yorku.
Všichni pacienti, u nichž se vyskytl DAWS, měli základní poruchy kontroly impulzů. Premorbidní anamnéza úzkosti byla přítomna u čtyř z těchto účastníků, dva měli depresi, tři dříve kouřili a dva užívali marihuanu. Pacienti s DAWS měli vyšší výchozí dávky agonistů dopaminu a větší kumulativní expozici agonistům dopaminu. Pacienti s DAWS měli také „výrazně nižší“ motorické skóre Unified Parkinson’s Disease Rating Scale (UPDRS) než pacienti bez DAWS, přestože měli srovnatelnou dobu trvání onemocnění a podobné celkové užívání dopaminergních léků; výzkumníci proto spekulují, že pacienti náchylní k DAWS mohou mít relativně benigní motorický fenotyp.

„Klinické projevy DAWS byly vysoce stereotypní a velmi se podobaly jiným psychostimulačním abstinenčním syndromům s výraznými psychiatrickými (úzkost, záchvaty paniky, dysforie, deprese, agitovanost, podrážděnost, únava) a autonomními (ortostatická hypertenze, diaforéza) projevy,“ uvedli výzkumníci. „Levodopa, jiné léky na Parkinsonovu chorobu, antidepresiva, anxiolytika ani psychoterapie neměly žádný přínos pro zmírnění příznaků DAWS.“ Vzhledem k závažnosti příznaků DAWS nemohli tři subjekty nikdy vysadit agonisty dopaminu a vyskytly se u nich poruchy kontroly impulzů.

Na základě těchto zjištění autoři doporučují „pečlivé sledování pacientů – zejména těch s poruchami kontroly impulzů – při každém vysazení agonistů dopaminu“. Dále doporučují, aby lékaři „důrazně zvážili vysazení dopaminových agonistů, jakmile se objeví poruchy kontroly impulzů, protože se zdá, že vysoká kumulativní expozice dopaminovým agonistům zvyšuje riziko a závažnost DAWS a snižuje šanci na úspěšné vysazení dopaminového agonisty a vyřešení poruch kontroly impulzů“.
„DAWS byl obvykle mylně interpretován jako nedostatečná medikace nebo vyčerpání na konci dávky, ale ve všech případech se ukázalo, že je refrakterní na levodopu a přetrvává, i když jsou pacienti v zapnutém stavu a/nebo výrazně nadměrně medikováni,“ uvedli vědci. „Méně často byly příznaky interpretovány jako primární psychiatrická porucha. Ve všech případech příznaky časově korelovaly s vysazením agonisty dopaminu a rychle a selektivně ustupovaly při substituci agonisty dopaminu, což odpovídalo lékově specifickému abstinenčnímu syndromu.“

Výzkumníci provedli svou retrospektivní kohortovou studii u 93 nedementních pacientů s Parkinsonovou chorobou. K identifikaci všech případů DAWS, definovaného jako „závažný, stereotypní shluk fyzických a psychických příznaků, které korelují s vysazením dopaminového agonisty v závislosti na dávce, způsobují klinicky významné potíže nebo sociální/profesní dysfunkce, jsou refrakterní na levodopu a jiné léky na Parkinsonovu chorobu a nelze je vysvětlit jinými klinickými faktory“, použili systematický přehled záznamů. Účastníci s DAWS byli porovnáváni s účastníky ze souboru, kteří podstoupili neradostné vysazení agonisty dopaminu.

Čtyřicet pacientů (43 %) bylo léčeno agonistou dopaminu a u 26 (28 %) byl agonista dopaminu vysazen během běžné péče o pacienta. Přítomnost poruchy kontroly impulzů (jako je nutkavé jídlo, nutkavé nakupování, patologické hráčství a hypersexualita), známého vedlejšího účinku dopaminových agonistů, byla nejčastějším důvodem pro snížení jejich dávky, který se vyskytl u 15 subjektů (38 % léčených dopaminovým agonistou a 58 % těch, kterým byl dopaminový agonista vysazen). Dalšími uváděnými důvody pro snížení dávky léku byly hyperinsomnie, psychóza, zmatenost, kognitivní poruchy, závratě, ortostatická hypotenze a periferní otoky. Třinácti účastníkům bylo podávání agonisty dopaminu přerušeno a 13 účastníkům bylo dávkování sníženo, přičemž u všech došlo ke kompenzačnímu zvýšení dávky levodopy, uvádějí výzkumníci.

Mezi 26 účastníky, kterým byl lék snížen, se u pěti (19 %) vyvinul DAWS se stereotypními příznaky, které zahrnovaly mimo jiné úzkost, záchvaty paniky, depresi, dysforii, agitovanost, nespavost, generalizovanou bolest a touhu po lécích. „Ve všech případech nástup těchto příznaků koreloval se zahájením snižování dávky dopaminového agonisty a závažnost příznaků se zvyšovala s postupným snižováním dávky,“ uvádějí autoři studie.

-Colby Stong

.

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.